Wanderlust: Boedapest #1

17.7.16


Afgelopen januari ben ik een kwart eeuw oud (of jong whatevah you like) geworden en mijn zus gaf mij daarom een heel gaaf verjaardagscadeau! In april samen vier dagen naar Boedapest! Natuurlijk gebeurde dit niet zomaar.  Dit is wat er vooraf ging aan deze verrassing... ^^

(als je niet zit te wachten op een hysterisch verhaal, scroll dan even verder naar de foto's :P)
Ergens in een weekend halverwege januari zit ik met Daphne in de auto, onderweg naar de vakantiebeurs als mijn zus appt: "Ben je wel eens in Boedapest geweest?" Ik denk nog is ze telepathisch ofzo want ik heb het er net over met Daphne, ik ben er dus nog nooit geweest. Uiteraard begint er nu al ergens ver in mijn hersens iets te rinkelen.
Een dag later krijg ik het verzoek van mijn zus om mijn ID bewijs door te sturen en de vraag of ik begin april iets leuks kan doen. Natuurlijk gaan nu inwendig bij mij alarmbellen af, maar ik doe net alsof er niks aan de hand is. Ik ben inmiddels net begonnen bij mijn nieuwe werk en moet dus vragen of ik alweer op vakantie kan hihi. Wat een straf. Gelukkig heb ik een aardige manager. Dus dat is gefixt, nu maar afwachten...
Zaterdag 23 januari zou ik mijn verjaardag vieren met mijn zus en zwager, gezellig even de stad in en ergens een happie eten. Planfreak als ik ben, app ik 's ochtend mijn zus: "Oo shit ik ben vergeten te reserveren, zal ik dat nog even doen??" Waarop mijn zus zegt dat dat niet nodig is. Hmm oké als jij het zegt hihi. 's Middags ontvang ik als cadeau een pak Hongaarse (!) goulashsoep en soepstengels met daarbij de mededeling: "Helaas is mijn oorspronkelijke idee niet doorgegaan." Alle radars in mijn hersens draaien overuren "Jaja die soep zal wel een hint zijn, wat doet ze nou raar, nah ja ik zeg gewoon niks, ik blijf lekker rondjes draaien in mijn eigen hoofd" HAHA. De rest van de dag doet mijn zus ook enigszins raar HAHA...
18.00 uur, eten bij Brasserie Jansen, ik wil om een tafel vragen maar mijn zus en zwager rennen zo ongeveer verder. Alweer: huh? Dan zie ik in de spiegel midden in het restaurant twee bekenden, twee vriendinnen van mij. Nogmaals: HUH HUH nog meer HEEEEEH??!! "Wat toevallig dat jullie hier zijn, maar waarom gaan jullie samen eten?" Als dan uiteindelijk mijn moeder en stiefvader ook nog binnen lopen, is de verbazing compleet...100x HUH? Rond 18.10 uur hoor je zo ongeveer, daar midden in het restaurant bij dat meisje met ogen als schotels en een mond die open hangt tot de grond, het kwartje vallen (nu lijkt het alsof ik heeeel traag van begrip ben, maar ik kon gewoon niet geloven dat dit voor mij geregeld was). DUS mijn zus had ook nog eens een verrassingsetentje in elkaar gedraaid. EN daarboven op gingen we dus wel naar Boedapest. HALLO best birthday evah? *inwendig jankte ik toen en nu ik dit typ weer* Hoe lief!

Drie maanden later, op 5 april, zit ik om 07.30 uur samen met mijn zus in het vliegtuig. Voor het eerst gaan we samen op vakantie, Vreugies going abroad! Mijn moeder: "Geen ruzie maken hè" Nee mam en ja we zullen ook goed op elkaar passen :P hihi.


Rond 09.30 uur staan we met vier benen op Hongaarse grond en na een reis met bus, tram en metro komen we aan in de wijk waar onze Airbnb gevestigd is. Eenmaal boven de grond spotten we een Starbucks, we hebben wel wat lekker verdiend. Kom maar door met die caramel machiatto en strawberry cheesecake!

 
Na dit lekkers naar binnen geschoven te hebben, hesen we onszelf uit de stoeltjes op het terras...op zoek naar ons appartement voor de komende vier dagen! (: Met de verhuurder hadden we afgesproken dat we de koffers konden dumpen, geen probleem zie hij want de schoonmaakster is er gewoon. Ja en dat hebben we geweten, de schoonmaakster was niet al te vriendelijk. Die indruk kregen wij in ieder geval, wat ze mompelde geen idee, ze kon alleen communiceren in het Hongaars. Welkom in Boedapest haha! Het mocht de pret niet drukken, gewapend met camera en een tas vol Hongaarse forinten (daar heb je zowat een aparte tas voor nodig, een stapel van 5 cm biljetten lijkt heel wat, maar is weinig waard HAHA) vervolgden we onze zoektocht, ditmaal naar broodjes voor de lunch.


Al snel blijkt dat ons appartement ideaal gelegen is. Vlakbij een winkelstraat, Sziget, de Donau en het imposante Parlementsgebouw. Na de lunch in het nabijgelegen park besluiten we tram 2 te nemen (oudste tram, Unesco lijst) welke ons langs de oever van de Donau rijdt...een goede manier om een eerste indruk te krijgen van deze prachtige stad. Dat het prachtig is weet ik bijna gelijk (: 

 Zoekplaatje ;P
  
Aangezien het mooier weer is dan we hadden durven dromen, besluiten we 's middags te relaxen op Margit Sziget een van de eilanden in de Donau. Een absolute must als je in Boedapest bent met mooi weer, wat een fantastische sfeer hangt hier! (: Overal mensen die gezellig samen komen, bbq'en, gitaar spelen en sporten...rondom het eiland ligt namelijk een hardloopbaan.


's Avonds eten we lekker pasta op het terras bij Da Mario met uitzicht op het Parlementsgebouw. Na het eten vloog de tijd voorbij...avondfotografie bij ditzelfde gebouw. Ooo is het al zo laat? Hihi fotograferende zussen, waar moet dat heen HAHA. Deze citytrip is nu al top! (:

                                                                  
Meer foto's zien? Klik dan hier.

   

You Might Also Like

4 reacties

  1. vet leuk man. ik wel ooit ook zo een tripje met me zusje doen... Edinburgh misschien. lekker rustig maar nog steeds prachtig en gezellig. Het was een toffe verassing, die avond jouw reactie hahaha.

    A.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Edinburgh is sowieso altijd een goed idee haha. En die avond was geweldig :D

      Verwijderen
  2. Een hele mooie stad! Ondertussen al drie keer geweest en we gaan nog wel een keer terug. Ben je ook in het Hongaars Parlement geweest? Is echt schitterend van binnen! Leuk verslag en mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Niels (: Boedapest is echt prachtig, groot gelijk dat je er nog een keer heen gaat, ik wil ook!! Haha. Eerst nog even wat andere steden van mijn wishlist strepen ^^

      Verwijderen

Subscribe