I saw: gekkigheid in Hortus Botanicus

21.2.16


Door een nogal tegenvallende Scandinavische markt, besloten we spontaan een kijkje te nemen in de tuinen van Hortus Botanicus...nu we er toch zijn! Ik kan je zeggen het is zeker de moeite waard, al zal ik er denk eerder in de herfst of in het voorjaar heen gaan aangezien dan of alles heel mooi gekleurd is door de herfst of net alles in bloei staat in de lente (: Ondanks de wat kale bomen, zag ik genoeg andere gekkigheid.

Gekkigheid in de vorm van de voorjaarsheide die al in bloei stond en de eerste knoppen in de bomen...uhm dit hoort niet toch in december?! En laten we vooral al die gekke plantennamen niet vergeten, mijn missie was dan ook om er hier zoveel mogelijk van de verzamelen.


Bij de ingang kun je er trouwens voor kiezen om mee te gaan met een rondleiding. Daar hebben wij niet voor gekozen, zelf vond ik het leuker om op eigen houtje rond te lopen zodat ik foto's kon maken wanneer ik dat wilde. Laten we beginnen bij een aantal van die rare namen: heksenmelk, zeewolfsmelk, worsies, stinkend nieskruid, overblijvende ossentong. Serieus wie verzint die namen, één of andere professor in een stofjas achter een mahoniehouten bureau? Hm deze plant heeft wel iets van een afgehakte ossentong...maar dat is een gekke naam natuurlijk, laat ik er dan maar overblijvende ossentong van maken? Dus zoiets denk.


En toen diezelfde professor achter zijn mahoniehouten bureau vandaan kwam, heeft hij vast een keer zijn been gebroken...


Naast de vele bloemen, planten en bomen buiten, zijn er ook nog een aantal kassen waarin de wat meer exotische planten te vinden zijn. Buiten in ons koude kikkerland klimaat waar nooit een peil op te trekken is, zouden deze planten het natuurlijk nooit overleven. 

Zo is er onder andere de Palmenkas. In tegenstelling tot wat ik net zei, gaan een groot aantal van die palmen 's zomers wel naar buiten om te luchten, dit geldt natuurlijk alleen voor de kuipplanten, om nou elke zomer met een schop als een gek te gaan graven is ook zo wat hè ;)


Ideaal trouwens om even op te warmen in deze kas (: Onderweg naar de Drie Klimatenkas kom je nog een aantal bijzondere 'monumentale' bomen tegen die aangeduid worden met bordjes en een kort verhaaltje over waarom deze bomen zo bijzonder zijn. Deze bomen waren nu niet heel bijzonder in mijn ogen, aangezien ze er vrij dood uitzien in deze periode van het jaar. Genoeg reden dus om nog een keer terug te gaan ;)


Als je deze eend gepasseerd bent en richting de Drie Klimatenkas loopt, kom je op de hoek nog wat vleesetende planten tegen. Die heb ik altijd al cool gevonden! Haha, vroeger hadden wij er ook één in de keuken staan en dan stond ik altijd te loeren of er al een vlieg in zat (soms voerde ik het ding zelf vliegen, maar er gebeurde niet zoveel eigenlijk HAHA jeetje ik ben een sadist ^^).


Het leukste in die Drie Klimatenkas vond ik de afdeling 'cactus'. Ja het is wat tegenwoordig met die cactussen I know ;) Misschien omdat ze zo weinig onderhoud vragen, ideaal voor mij dus (rent overigens gelijk naar haar enige cactus om te checken of ie nog leeft, ja gelukkig). 


Na deze cactusafdeling kom je in een mega warme kas waar brildragers altijd moeite mee hebben, je ziet namelijk gelijk niks meer door de mega hoge luchtvochtigheid. Fotograferen kun je overigens ook wel vergeten, vandaar ook deze wazige foto van een schildpad. 


Eenmaal weer buiten dachten we alles gezien te hebben. We wilden dan ook bijna weer weg gaan toen we op de plattegrond iets zagen over een vlinderkas. Ho eens daar moeten we ook nog even heen! Super leuk, ik voelde me net weer een klein kind in de vlindertuin van de dierentuin haha.


Dus wil je eens wat anders dan tussen de wietdampen lopen op de Dam van Amsterdam of verdwalen in de grachtengordel? Dan is Hortus Botanicus zeker een aanrader. Een kaartje kost €8,50 (als je student bent of wel goed kan liegen - ik ben daar niet zo goed in met mijn studentenkaart van 3 jaar oud - dan betaal je €5,00). Ik wil er in ieder geval nog wel een keer heen, ook vast een mooie locatie voor een fotoshoot zodra de bomen meer in bloei staan!

Voor meer, klik hier.

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe