I saw: Spookstad Doel

16.1.16

(Foto door Linda)
Vorig jaar oktober (jeetje dat klinkt alweer zo lang geleden!) bezocht ik dan eindelijk het spookstadje van België, Doel. Mijn zus en zwager wonen in Rotterdam, dus te afstand was prima te doen op één dag en perfect te combineren met Antwerpen (:

's Ochtends in alle vroegte (hallo het was wel weekend dus dan is opstaan om 06.00 uur vroeg...oké door de weeks is dit ook vroeg, maar ja er moet ook nog gewerkt worden) vertrokken we richting België. Niet om 06.00 uur al natuurlijk, nee eerst moet er nog gegeten en gedoucht worden en voordat dat allemaal klaar is haha. We waren in ieder geval wel mooi op tijd in Doel waar om die reden in de buurt natuurlijk nog niets open was. En laat je dan net juist op dat moment allemaal heel nodig naar de wc moeten! In het nabijgelegen plaatsje is hier geen enkele mogelijkheid toe daarom zijn we toch maar naar Doel zelf gereden. Het enige restaurant daar, gevestigd in een molen, was uiteraard ook niet open. Gelukkig spotte mijn zus daar de vriendelijke eigenaar die direct door had wat we wilden...yessss we mochten naar binnen haha. Met een lege blaas hesen we onze camera's om en gingen we op weg. Met drie types die aan het fotograferen zijn, ben je er zo een paar uur zoet!

(Foto door Linda)

Mijn zus en zwager zien nog meer details dan ik, dus volgens mij zijn we wel een uur rondom het eerste huis geweest HAHA. Leuk om te zien dat ieder zo zijn eigen kijk heeft op al die oude meuk en er daardoor dus ook veel verschillende foto's gemaakt worden. Je komt in Doel in ieder geval genoeg tegen: graffiti, stinkende katten, kapotte ramen, een begraafplaats, nog bewoonde huizen en vervallen huizen waar je naar binnen kunt en waar het net lijkt alsnog mensen gevlucht zijn voor een oorlog. Kris kras liggen er boeken, schoenen, kleding, je kunt het soms zo gek niet verzinnen. Kijk trouwens wel goed uit als je zo'n huis in gaat, ze zijn natuurlijk oud en vies dus ja kijk gewoon uit waar je loopt ;) Officieel zal het ook wel niet mogen...maar tsja er mag wel meer niet.


Het meest opvallende in Doel is toch wel de graffiti, ik wist op een gegeven moment ook niet meer waar ik moest kijken en waar ik nou een foto van zou maken...het kan dus zijn dat deze fotoserie een beetje een samenraapsel is van alles wat mijn ogen zo snel konden zien ;) Daarom zal ik de foto's proberen te rangschikken...allereerst de overload aan graffiti ^^ Hoe vaker je naar deze foto's kijkt, hoe meer details je ontdekt in het kleurrijke geheel.


Daarnaast zie je dus veel oude huizen en verlaten straten. Er schijnen nog wel wat mensen te wonen, maar volgens mij zijn dat dan allemaal kluizenaars (misschien niet zo vreemd als je in een spookstadje woont haha)...je ziet er naast de mensen met camera's namelijk niemand op straat. Naast fotografie leent het dorpje zich blijkbaar ook goed voor autorijlessen, verder zeg ik niks HAHA.

 (Foto door Jeroen)

Ergens midden in Doel staat een behoorlijk smerig huis waar het ook enorm stinkt en nee daar ben ik niet naar binnen geweest. Katten hebben hier het huis overgenomen, ze worden blijkbaar wel gevoerd, want overal staat eten. Het enige wat hier ontbreekt is een radio waar 'Smelly Cat' (je weet wel dat liedje van Phoebe uit Friends) op repeat afgespeeld wordt.

  
Tenslotte vindt je nog een begraafplaats in het dorpje, best apart om te zien aangezien er tot op heden mensen begraven worden. Waarschijnlijk mensen die er geboren zijn. Toen ik over de begraafplaats liep, leek het net alsof ik een paar eeuwen terug in de tijd ging. Je gaat dan automatisch nadenken over het toch enigszins mysterieuze dorpje en zijn geschiedenis. Ik kwam zelfs een grafsteen van een vrouw tegen die op dezelfde dag als ik geboren was...alleen dan een eeuw eerder en ze was bijna 100 geworden! Niet zo heel raar natuurlijk, maar daar op dat moment wel. Er hangt gewoon een apart sfeertje in Doel. Nieuwsgierig als ik ben zou ik wel eens willen weten wat er allemaal gebeurd is...als de muren konden praten ;)


Wat vinden jullie van Doel? Zijn jullie er wel eens geweest?

Voor meer foto's, klik hier.

You Might Also Like

8 reacties

  1. meid... wat een awesome verslag. inderdaad sfeer is zo anders als ik de foto's check.
    A.G.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doel staat echt heel hoog op mijn lijstje, ik wil deze stad zo graag een keer bezoeken. Je hebt echt gave foto's gemaakt zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! :D Als je van fotograferen houdt en van urban dan kun je hier genoeg foto's maken haha. Ik zeg doen, zolang het nog kan ;)

      Verwijderen
  3. Heb hier al wel eens eerder van gehoord maar nog nooit zo'n uitgebreid verslag gelezen maar wat vet zeg! Ik zou hier stiekem toch nog wel een keer naartoe willen, alleen al om die mooie graffiti te bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Leuk om te horen dat je mijn verslag over Doel leuk vind hihi. Bij mij stond het ook al een tijd op de planning haha.

      Verwijderen
  4. Een prachtig gebied in al zijn somberheid. We zijn er in Mei langs geweest. Wat een onwerkelijk gevoel krijg je als er erdoorheen loopt. Maar wat een gave locatie om foto's te nemen ;) Mooie verslag en leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Ja heel apart om door heen te lopen...je gaat je gelijk afvragen hoe het er vroeger was en wat er allemaal gebeurd is. Als muren konden praten.
      Duisburg lijkt mij daarom een goed vervolg hierop...als het zover is zie je de foto's wel verschijnen haha.

      Verwijderen

Subscribe