Amsterdam: Light Festival

2.1.16


Eigenlijk wil ik eerst nog honderd andere foto's uitwerken, maar tegen de tijd dat ik dan bij de foto's van het Amsterdam Light Festival ben aangekomen...is het zowat al weer Light Festival 2016 haha. Dus eerst maar een blog over een dagje Amsterdam.

Na de nodige spanning in de auto, ik moest zelf nog uit Rotterdam komen en ben een paar keer verkeerd gereden waarbij snel schakelen een vereiste was haha, kwam ik toch uiteindelijk aan in Weesp waar ik op de valreep een parkeerplek vond. In Amsterdam had ik afgesproken met Dagmar, we zouden eerst naar een Scandinavische kerstmarkt...ja en dat was me toch een markt! Daarom besloten we snel en geheel spontaan een kijkje te nemen in de tuinen van Hortus Botanicus, maar hierover later meer.

Om nog even op te warmen besloten we warme chocolademelk (almond&honey) bij de Starbuck te halen, goede keuze! Onder het genot van dit warme drankje zaten we buiten (want ja het is immers geen winter en niet bijna kerst, o wacht toch wel!?) mensen te kijken op het Rembrandtplein.


Gezellig al die kerstlichtjes! Om 17.00 uur gaat het infohok over het light festival pas open, maar daar wilden wij niet op wachten. Dus toen het donker werd, begonnen wij op eigen houtje alvast aan de route. Dit ging eerst prima...we zijn langs de Amstel gelopen waar we allereerst de Northern Lights tegenkwamen. Vervolgens staken we een leuk verlichte brug over richting de Uniting Lightstar.


We dachten mooi de mensenmassa te volgen richting The Light Kite, maar vervolgens zagen we niemand meer en ook kwamen we geen lichtkunstwerken meer tegen. Nu ik dit schrijf, kom ik er ook achter dat wij de route liepen die de boot vaart over de Amstel HAHA. Per toeval kwamen we nog een kunstwerk tegen in de gracht genaamd Paths Crossing

 

Nu we toch weer vlakbij het infohok waren welke nu wel open was, besloten we een poging te wagen om een infoboekje te scoren. Hier moesten we voor betalen en daar hadden we geen zin in. Via de app op mijn telefoon lukte het ditmaal wel de juiste route te vinden. Dus na wat chocoladepepernoten naar binnen geschoven te hebben, waren we er weer klaar voor.


Ergens ter hoogte van bovenstaande kunstwerken, Bands of Friendship en Friendala, kreeg Dagmar het geniale idee om een ouder echtpaar te volgen (die lopen niet zo snel, toch? dat geeft ons de tijd om nog even wat foto's te maken). Daar liepen we dus roepend naar opa en oma HAHA...die raakten we in Hortus Botanicus echter weer kwijt (de tweede keer dat we daar kwamen deze dag). Uiteindelijk hebben we de rest van de kunstwerken op eigen houtje kunnen vinden ;P


Onderstaand kunstwerk heet Filos, om te begrijpen wat deze losse onderdelen voorstellen, moet je even goed kijken (eerlijk gezegd zie ik het nu op de foto pas echt goed). Het is dus een hond...mede mogelijk gemaakt door KNGF Geleidehonden. De makers verwijzen naar de relatie tussen mens en dier. 


Wij hebben niet alle kunstwerken gezien en zijn ook niet mee geweest op de boot zodat we de lichtroute op het water konden zien. Dit laatste raad ik je wel aan, van vele anderen die ook op dit festival geweest zijn, hoorde ik dat het zeker de moeite waard was. Reserveren vooraf is dan ook een goed idee.
Nog een tip, print vooraf de plattegrond uit waarop alle kunstwerken staan zodat je gelijk weet waar je heen moet. Of wees even eigenwijs als ons, dat kan natuurlijk ook, uiteindelijk kom je er dan ook wel hihi ;P.

O ja en als je er heen gaat om alles te fotograferen is een statief ook wel erg makkelijk, maar dat kan iedereen bedenken HAHA. Ik had die van mij helaas niet mee aangezien ik niet bij voorbaat al in tweeën wilde breken door dat gewicht. Ik gebruikte daarom de straat, een woonboot, brug, schoen en brievenbus als stabiele ondergrond (:

Wat vinden jullie van dit festival? Zijn jullie er al geweest?

You Might Also Like

2 reacties

  1. Ik twijfelde om met kerst te gaan, maar ik was 'bang' dat het te druk zou zijn en ben niet gegaan. Misschien dat het er nog van komt. De route niet volgen en geen boekje nemen, zou ook echt iets voor mijn zijn. Gelukkig zijn jullie zo te zien alsnog genoeg mooie kunstwerken tegengekomen. Je foto's zijn ook goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Het is nog tot 15 januari ofzo dus het kan nog! ;) Haha ja op eigen houtje de route lopen heeft toch ook wel wat. Toen wij er waren was het niet eens zo druk eigenlijk. Denk dat het wel meevalt, vooral door de weeks natuurlijk (:

      Verwijderen

Subscribe