Wanderlust: Edinburgh #5

29.12.15


Ruim een maand later is hier dan eindelijk de laatste post over Edinburgh, ik zal jullie straks niet meer stalken met foto's van deze prachtige stad ;P Zelf kan ik er geen genoeg van krijgen...en nu het einde van 2015 in zicht is en iedereen massaal een staatslot koopt, kan ik het niet helpen dat ik af en toe aan het dagdromen ben. Als ik zou winnen dan zou ik een rondreis gaan maken door Schotland en heeeeeel veel foto's (ja sorry) maken en veeeeeel genieten natuurlijk. Dit is niet mijn enige wens. Wat zouden jullie doen als jullie een leuk bedrag winnen in de eindejaarsloterij?

Terug naar de werkelijkheid, ik ben immers al een keer in Schotland geweest dus laat ik eerst daar nog eens van genieten. De dag voor vertrek besloten we allereerst een English breakfast te nuttigen in het super leuke cafeetje tegenover ons hotel (Southern Cross Cafe).


Met een volle maag vertrokken we uiteindelijk richting New Town om daar een bus te pakken richting Dean Village. Op aanraden van de receptionist in het hotel kochten we een dagticket voor £4,00. Achteraf hebben we hier te weinig gebruik van gemaakt, ik kon nog amper lopen door mijn vreselijke rugpijn, maar natuurlijk gewoon stug doorgaan (helemaal niet slim). Anyways ook op aanraden van de receptionist hebben we de Royal Botanic Gardens er nog maar aan vastgeplakt, daar heb ik dus amper iets van gezien door bovengenoemde reden. Helaas. 


Net zoals vorig jaar in Londen, waren ook hier de rode poppies aanwezig. Ter nagedachtenis aan de oorlogslachtoffers. Er stonden ook een aantal veteranen bij het Scott Monument, als donatie hebben wij ook zo'n poppy gekocht.


Tijd om in de bus te stappen, het was uiteindelijk nog even zoeken naar de juiste halte om uit te stappen en de 'ingang' van Dean Village. Met de navigatie app van Arzu zijn we er uiteindelijk toch gekomen. En het is zo schattig deze wijk in Edinburgh, je hebt het idee dat je in een Schots dorpje loopt in plaats van in een stad. Zeker een aanrader dus! Wij zijn eerst een beetje afgedwaald waardoor we in de straat terecht kwamen met de meest begeerde woonadressen en je snapt gelijk waarom. De hoge georgian en victoriaanse huizen hebben uitzicht op Water of Leith.


In bovenstaande wijk kom je door Dean Bridge over te steken. Bij het echte Dean Village kom je echter door deze brug niet over te steken (dus wees niet zo eigenwijs als ons haha), in plaats daarvan ga je voor de brug linksaf. Via een steil straatje omlaag kom je uiteindelijk in de kern van het mega schattige Dean Village. Bekijk de foto's dan begrijp je wat ik bedoel...wie wil er nou niet wonen in één van die schattige huisjes? Blijf wel van het huisje in het midden af, die heb ik gereserveerd (je weet wel voor wanneer ik de loterij win ;P).


Als je de bordjes Water of Leith Walk volgt, kom je beneden uit bij een riviertje waar je langs kunt lopen. Heel lieflijk allemaal (: Via een brug kun je de wijk in om weer terug te komen in de 'bewoonde wereld'. De herfstkleuren zorgen wel voor mooie plaatjes!


Blijkbaar zagen wij er nogal gedesoriënteerd uit, daarom wees een lieve oude Schot ons de weg richting bus, met zijn wandelstok ;) Je kunt vanaf Dean Village makkelijk met de bus naar de Royal Botanic Gardens, maar bij ons ging dit natuurlijk weer niet zo makkelijk. Ik kon in ieder geval niet meer helder nadenken en werd steeds wat minder vrolijk aangezien we nog een stuk moesten lopen wat op dit moment bijna onmogelijk werd...check mij een stijve hark zijn hier...kan iemand pleaseeee een rolstoel halen?


Gelukkig kwamen we dit keer een aardige vrouw tegen die ons de weg wees, na nog wat geploeter door een park en langs een heel mooi gebouw (helaas ik kon geen foto maken) kwamen we eindelijk op de eindbestemming (letterlijk en figuurlijk). Ik ben regelrecht naar een bankje gelopen en daar niet meer vanaf gekomen ook niet toen het begon te miezeren...HAHA gelukkig kan ik er nu ook wel om lachen. Daarom alleen deze foto's.


Dit gebouw om de hoek van het bankje (HAHA) was wel fantastisch...check trouwens de rolstoel die ik gescoord had...o nee wacht dat ben ik niet ;P


Na wat wel een uur leek, besloten we terug te gaan naar het hotel. Die aardige vrouw had gezegd dat we vlakbij weer op de bus konden stappen (thank god). Dus wij weer lopen te lopen daar in Edinburgh, komen we die vrouw weer tegen! Zij gelijk vragen hoe we de Royal Botanic Gardens vonden, fijn konden we haar ook gelijk vragen of we op de goede weg waren naar de bus (: Eenmaal in de bus dachten we 'waarom hebben we dit niet eerder gedaan?' het is namelijk een leuke manier om de stad te bekijken.

Dus dat was donderdag...vrijdag vlogen we 's avonds pas dus we hadden nog wat tijd om rustig aan een bakkie pleur te doen bij Costa (: en Calton Hill te beklimmen! Super mooi, ik baalde dan ook dat ik mijn camera in het hotel had gelaten om mijn rug te ontlasten. Nog een reden om terug te gaan, dus sis zullen we hier dan maar onze zussenreis van maken? ;P Alsnog heb ik genoten van deze laatste dag. We namen uitgebreid de tijd om van het uitzicht over de stad te genieten en mensen te kijken. Super leuk want er liep een fotograaf die een bruidspaar aan het fotograferen was, hij was traditioneel gekleed in een kilt met bergklossen haha.


In het vliegtuig spraken we nog een aardige vrouw die inmiddels weer een paar jaar in Edinburgh woont nadat haar man overleden is. We hadden het over de verschillen tussen Schotten en Nederlanders, laatstgenoemden zijn een stuk stugger, gericht op zichzelf en eigenlijk minder sociaal. Daar heeft ze wel gelijk in, als je in Nederland hallo zegt of een vreemde aanspreekt, wordt je zowat aangevallen terwijl dit in Schotland heel normaal is. Ook de humor is er beter...tsja ik snap haar wel. Dus mensen ga vooral naar Schotland!

Voor meer foto's klik hier.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Ah jammer alweer het laatste gedeelte, van mij had je nog wel even door mogen gaan met die leuke posts over Edinburgh ! :-) Wederom prachtige foto's en hopelijk mag ik zelf gauw in 'real life' deze mooie stad bewonderen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik baalde zelf ook wel dat het de laatste alweer was! Hihi leuk dat ik er dan niet als enige zo over denk ;) Snel maar weer terug dan ^^ Wie weet wat 2016 ons allemaal brengt! :D Als je zelf gaat, heb je vast genoeg ideeën over wat je kunt bezoeken aan de hand van deze posts ;P

      Verwijderen

Subscribe