Wanderlust: Edinburgh #4

19.12.15


Zoals ik in mijn vorige post al zei, doken wij 's middags het National Museum of Scotland en Royal Museum in. Een ideale uitvalsbasis als het weer buiten wat minder is, dit was in ieder geval onze reden om hier naar binnen te gaan. Vooraf was ik er wat sceptisch over, ik ben zelf namelijk absoluut geen museum meisje. 

Eenmaal binnen stelde ik al snel mijn mening bij, dit museum is top! Je mag er gratis in (tsja je bent en blijft Nederlander hahaha) en je mag er volop foto's maken...dan vermaak ik mij dus zeker wel. Bij het zien van de grote centrale hal was ik op slag verliefd. Wauw! Echt prachtig, zo wit en historisch en mooi en...kijk gewoon naar de foto's! Na onze jassen gedropt te hebben in de garderobe en we onze camera in de aanslag hadden, vertrokken wij allereerst naar het National Museum of Scotland. Dit leek mij ook het interessants aangezien de geschiedenis van Schotland hier tentoongesteld wordt.


Hallo mooie trap! (foto midden gemaakt door Arzu). Het museum bestaat dus uit zeven verdiepingen, wij begonnen uiteraard op de eerste waar het thema 'Kingdom of Scots' centraal stond. Hier gaat het vooral om het ontstaan van Schotland en het zelfstandige Schotse Koninkrijk van de 11e en 12e eeuw tot 1707. Aangezien ik de serie 'Reign' kijk, was ik vooral benieuwd naar het verhaal van Mary Queen of Scots en ja hoor ook zij kwam voorbij. Macht, moorden, mannen...veel is gebeurd in de tijd dat zij koningin was. Je vindt ook geregeld verwijzingen naar het verlies van de onafhankelijkheid aan Engeland. Heel interessant dus (:


Door naar de volgende verdieping 'Scotland Transformed'. Hier worden de veranderingen getoond na het verlies van de zelfstandigheid, ook zie je veel van de welbekende Schotse ruit terugkomen. De Schotten wilden zich natuurlijk wel onderscheiden van het, in hun ogen, stomme Engeland ;P


Op de overige verdiepingen vind je nog meer typische Schotse dingen, industrie, whisky, design en veel meer.


Op de bovenste verdieping bevindt zich een restaurant met een dakterras, zeker de moeite waard voor wederom een mooi uitzicht over Edinburgh! (:


Na museum één was het even tijd voor een kleine break waar we de tijd namen om onze 'mealdeal' naar binnen te schuiven. Daarna hebben we nog even een blik geworpen in het Royal Museum. Je vindt hier fossielen, opgezette dieren, kunst, munten, wapens en...een sterrenhemel waar ik natuurlijk weer blij van werd. Tsja lichtjes die sterretjes worden hea ;P


Na de vele indrukken van deze woensdag hadden we niet zoveel zin om uitgebreid te eten, dus dachten we makkelijk te eten bij The Baked Patatoe. We hadden hier wel goede verhalen over gehoord, maar helaas ik vond het niet echt te eten...dus 's avonds nog maar even een wandeling gemaakt naar Sainsbury's. Als we die toch niet hadden hihi (:

Voor meer foto's klik hier.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Ik ben nooit zo museumachtig, maar als ik dit zo zie, lijkt het me best eens interessant om daar naar toe te gaan ! Mooie foto's wederom :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik precies hetzelfde hoor, maar dit museum was wel de moeite waard. Gaat ergens over haha. Dankje! :D

      Verwijderen

Subscribe