Wanderlust: Lissabon #2

10.11.15


Zoals gezegd zou ik nog een post schrijven over mijn dagtrip naar Cabo da Roca, Sintra en Estoril. Bij deze ;) Ik raad het iedereen aan om tijdens een verblijf in Lissabon vooral naar Sintra te gaan vanwege het mooie kasteel en de oude vestingsmuur genaamd Castelo dos Mouros. Ook Cabo da Roca kun je niet overslaan, eenmaal hier kun je zeggen dat je op het meest westelijke punt van het Europese vasteland bent geweest.

Allereerst Sintra. Vanaf Lissabon pak je heel makkelijk een trein naar Sintra, binnen veertig minuten ben je in dit historische stadje. Historisch wegens zijn kastelen en paleizen, niet voor niets een populair zomerverblijf voor vele Portugese koningen (vroeger dan hè ;)). Sinds 1995 staat Sintra op de Werelderfgoedlijst van Unesco, ik zeg dus doen!

Zelf vond ik het dorpje heel schattig met de vele gekleurde huizen, leuke straatjes en mensen die her en der het landschap vastleggen op canvas. Loop gewoon wat rond in het stadje en je komt de mooiste gebouwen en uitzichten tegen. Zo zagen wij de vreemde schoorstenen van het paleis Palácio Nacional de Sintra, moeilijk over het hoofd te zien trouwens.


Ook het opvallende stadhuis, Câmara Municipal, is moeilijk over het hoofd te zien. En als je verder omhoog kijkt, zul je het mooie paleis Palácio da Pena hoog boven het stadje uit zien pronken.


Het hoogtepunt van deze dagtrip, letterlijk en figuurlijk, vond ik Castelo dos Mouros. De vestingsmuur hoog boven het stadje zorgt voor een prachtig uitzicht over Sintra en op een heldere dag kijk je zelfs tot de Portugese kust. Ik raad het trouwens wel aan om met de bus naar boven te gaan, wij wilden eerst gaan lopen, maar als je liever wilt blijven leven is dit niet de beste optie. De weg is nogal steil en er rijdt van alles langs elkaar heen, als wandelaar heb je weinig uitwijk mogelijkheden. De klim naar het kasteel zelf is al lang genoeg ;)


En ja ik voelde mij daar net een gladiator HAHA ;P


Eenmaal weer naar beneden geklauterd, hebben we vanaf Sintra de bus gepakt richting Cabo da Roca. De verbinding is prima, wij troffen echter wat boze Portugezen onderweg die het raam van de bus ingooiden met een steen (gelukkig stonden wij niet bij het raam). Het vervangende vervoer was snel ter plaatse en zo konden wij alsnog onze weg naar de westkust voortzetten (: Eenmaal daar keek ik mijn ogen uit, het ene uitzicht was nog mooier dan het andere. 


Moe van al het lopen en de nieuwe indrukken keerden we weer terug naar ons hotel in Lissabon. De volgende dag net zoals ons toe aan een lui dagje aan het strand? Dat kan! Wij kozen voor Estoril. In minder dan een halfuurtje ben je hier met de trein, onderweg kom je genoeg mooie uitzichten tegen, dus vervelen zul je je niet.


Wat vind jij? Zijn deze dagtrips de moeite waard? (:

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe