Tips voor een dagje Zwolle

3.10.15


Zwolle, gezien vanaf de Peperbus, uitzicht op de Sassenpoort. De straten in het gebied hiertussen bieden genoeg leuke winkeltjes voor een gezellig dagje Zwolle. Zelf woon ik nu alweer vier jaar in deze Hanzestad en ik moet zeggen de winkels worden steeds leuker. Ondanks dat er ook heel wat winkels zijn verdwenen krijgen we er ook een aantal creatieve ketens voor terug...en daar hou ik wel van.

Vandaag deel ik een aantal van mijn favorieten.

De dag beginnen we natuurlijk met een bakkie pleur (of thee). De koffie bij Doppio Espresso vind ik als theeleut zelfs lekker ;) Vooral de caramel macchiato is een aanrader en voor erbij hebben ze een brownie met karamel en noten. Lekker machtig alles bij elkaar, maar ik zeg gewoon doen hihi.
» Diezerstraat 117


Naast Doppio zit momenteel de Van Delft pepernotenfabriek.  Van Delft uit Harderwijk is al sinds 1880 'hofleverancier van Sinterklaas' als het om pepernoten gaat. Naast de gewone pepernoot heeft het bedrijf een aantal luxe pepernoten geïntroduceerd. Als je er dan toch bent, kun je net zo goed even zo'n speciaal smaakje pepernoten scoren voor onderweg; truffel, sinaasappel, bosbessen, irish koffie, chocolade, cappuccino of kaneel. Deze laatste is in ieder geval goedgekeurd.
» Diezerstraat 119


Als je op zoek bent naar de creatieve winkels van Zwolle moet je de Diezerstraat verlaten, in de zijstraatjes zul je meer geluk hebben.

Mijn favoriet voor minimalistische zilveren sieraden is Moonloft. Een schattig winkeltje waar ze naast sieraden ook woonaccessoires, stationery en kleding verkopen. Onderstaande kettinkjes zijn zo leuk! (foto Moonloft)  
» Spoelstraat 32



Op zoek naar een uniek cadeautje? Deze vind je zeker bij Soort van Winkel. Een reizende conceptstore gerund door twee creatievelingen. Je vindt hier kunst, vintage, en vooral heel veel handgemaakte producten gemaakt door ontwerpers uit heel Nederland. Kortom, hier kun je niet voorbijlopen ;) 
» Gasthuisplein 12


Hebbedingen voor, onder andere, in huis vind je bij Loft. Scandinavisch design, licht, creatief en basic dat is het gevoel wat ik krijg als ik hier naar binnen loop. Naast veel woonaccessoires kun je hier ook terecht voor sieraden, kleding, tassen en leuke kaartjes.
» Koningsplein 11

 
Voor nog meer Scandinavisch design gaan we naar Søstrene Grenes! Een kruising tussen de Flying Tiger en Ikea. Een top aanwinst voor Zwolle, deze Deense interieur- en lifestylwinkel (: Leuke notitieboekjes, lampen, keukenbenodigdheden, koperen mandjes, kussens, vazen, tafeltjes, arty prints en nog veeeel meer vind je hier...zonder lege handen naar buiten kan bijna niet hihi. O ja ze verkopen ook nog speciale theesmaken, zoals Baileys, say what?
» Melkmarkt 28 


Mijn eerste aankopen, maar morgen is het koopzondag! Dus wie weet waar ik dan mee thuis kom, hou mijn instagram in de gaten voor meer foto's van deze winkel ;)

Afsluitend kun je nog even met je neus tussen de boeken en tijdschriften duiken bij Waanders. Alleen al de moeite waard, omdat deze grote boekenwinkel gevestigd is in de Broerenkerk. De originele elementen zijn nog te zien, gelukkig! Als je toe bent aan wat eten en drinken, kun je gezellig plaatsnemen in het café horende bij de boekhandel.
» Achter de Broeren 1-3 


Mocht je liever op één van de gezellige terrasje neerploffen (of binnen gezien het seizoen) dan raad ik je de volgende aan:

» Doppio Espresso (ja nog een keer), je kunt hier dus ook heerlijk lunchen. Vooral de sandwich gerookte kip en Italiaanse tosti zijn aanraders...de rest is vast ook heel lekker, maar ik ben er zelf nog niet aan toe gekomen om de hele kaart te proberen haha.
» Croissanterie Pigalle, Gasthuisstraat 4. 
» Brasserie het Vliegerhuys (heerlijk zitten in de binnentuin), Nieuwstraat 55.
» Brasserie Jansen, Nieuwe Markt 14.
» Vito's (voor heerlijke pasta), Grote Markt 11.  
» De Plataan (voor goedkope pizza's), Oude Vismarkt 13. 
» Ristorante La Liguria, Rodehaanstraat 4.
» De buik van Parijs, Willemskade 6.
» Salute (in de zomer MOET je hier heen, ice ice ice baby en lekker! strawberry cheesecake een absolute aanrader), Diezerstraat 121.


Wat denk jij wordt Zwolle steeds leuker? Heb je zelf nog tips? Let me know! (:   

You Might Also Like

9 reacties

  1. Super leuk! Ik moet ook maar gauw weer eens naar Zwolle. Vooral die Caramel Machiatto .. die moet ik echt proeven haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaa kom binnenkort maar even langs dan gaan we een lekker bakkie pleur drinken en ff die leuke winkels bij langs ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Søstrene Grenes is volgens mij helemaal mijn winkel. Ik ben nog nooit in Zwolle geweest. Toch maar eens op mijn lijstje zetten, ik heb het voornemen om wat vaker toerist in eigen land te spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik zeg doen, Zwolle wordt steeds leuker! Die Deense winkel is zeker een aanrader (: Goed idee toerist in eigen land, is ook nog genoeg te zien.

      Verwijderen
  4. Aaah Zwolle <3
    Sostere Grene is echt fantastisch, jammer dat ze die hier in het Zuiden niet hebben!
    En grappig, een vriendinnetje van me heeft die kaartjes geïllustreerd op de foto :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh zo kan ook! Dan weet je wie ik ben ;) Haha! /spam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ik had al door wie je was, maar inderdaad Søstrene Grenes is een leuke winkel. Een vriendin van jou heeft die dierenkaartjes ontworpen? Die zijn echt super leuk! Die kleuren, heb zelf de vos :D

      Verwijderen
  6. Søstrene Grenes!!!! die moet ik zien... man ik kan niet geloven dat ik sommige winkels niet echt weet... nou deze ieder geval niet "Søstrene Grenes" en Loft moet ik ook nog bekijken van binnen. Als het qua weer wat beter wordt ga ik je lastig vallen... gaan we Zwolle opnieuw bekijken hahahaha. en je zei thee met Baileys smaak.. WHATTTTT ja inderdaad een keertje uitproberen dan.

    A.G.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mwhahaha daar val je mij niet mee lastig hoor...gezellig! (: En die thee viel mij wat tegen, maar je kunt hem bij mij thuis wel proberen hoor ;)

      Verwijderen

Subscribe