Wanderlust: Helsinki

16.11.14

























Zoals beloofd, het andere deel van mijn citytrip naar Tallinn. Dinsdag 7 oktober vertrokken we met de ferry richting Helsinki, ideaal om te combineren, na een twee uur durende overtocht kom je aan in de hoofdstad van Finland. Een hele andere stad dan Tallinn! Hier hoefde je niet te zoeken naar mensen, maar struikelde je er gewoon over...


De haven van Tallinn lag - net als alle andere attracties - op loopafstand van ons hotel. Het beloofde een zonnige dag te worden in Tallinn, helaas namen we de zon niet echt mee naar Helsinki, maar daar laten we ons niet door tegenhouden. Eenmaal in de terminal van Tallink Star was het wachten geblazen tussen alle Japanners, Chinezen en Finnen die zojuist in het aanzienlijk goedkopere Estland een voorraad drank hadden ingeslagen - ik kon het niet laten om hier een foto van te maken.

Om 10.30 uur kon de hele kudde in de ferry gedreven worden. Aangezien wij eerst op het dek wilden kijken (wat achteraf niet slim was) hadden we niet de beste plek aan boord, vandaar dat we twee uur hebben moeten luisteren naar een deel van die kudde die steeds van buiten naar binnen moest lopen - om toe te geven aan hun nicotine verslaving - wat een enorm kabaal van de deur tot gevolg had. Natuurlijk hield niemand rekening met elkaar en pleurde die 'kudde losgeslagen alcohol inslaande buitenlanders' de deur zonder pardon achter zich dicht.

Zo'n twee uur later (helemaal uitgerust, uhum) bereikten we de Finse hoofdstad en besloten de eerst volgende bus te nemen naar het levendige Market Square (Kauppatori) waar een gezellige Scandinavische markt opgesteld was. Aangezien dit plein aan de haven van Helsinki ligt, waait het er enorm. Zo erg dat ik, toen ik een foto wilde maken, zowat omver werd geblazen (nu is daar bij mij natuurlijk weinig voor nodig haha) en de camera met geen mogelijkheid stil kon houden.
De stad is zo groot en wij hadden maar één dag de tijd, dus we gingen op een drafje door de stad. Senate Square met een immense trap en witte kathedraal, Rock Church en ondertussen nog even wat eten en drinken. Dit laatste heeft diepe indruk gemaakt op Arzu, ze verkochten in dat café namelijk de lekkerste hot chocolat ooit, met kaneel. En waarom heb ik dat niet gekozen? Hmm o ja omdat ik na warme melk gelijk in slaapstand terecht kom, jammer hoor.
Uiteindelijk zijn we weer terug gegaan naar Market Square om vanaf daar naar een voor de kust gelegen eiland te vertrekken: Historical Fortress of Suomenlinna, het hoogtepunt van de dag. Heel gaaf!
Op het eiland hebben we snel een happie gegeten om daarna het eiland te verkennen. Het was toen al 18.00 uur en schemerig...dit gaf het geheel best een eng sfeertje (wij waren zowat de enige twee die nog foto's aan het maken waren). De wind, de rode maan en de kou gaven het geheel ook een 'creepy' sfeer. Zo'n uur later was het toch wel erg donker...om weer in de enigszins bewoonde wereld te komen renden we zo ongeveer het eiland over haha. Ik had het niet willen missen...zelf was ik een extra zenuwpees omdat ik bang was dat we de boot van het eiland naar Helsinki zouden missen en daardoor dus ook de ferry naar Tallinn HAHA.
Natuurlijk hebben we de boot gewoon gehaald en na wat aanwijzingen van aardige Finnen de ferry ook, eenmaal aan boord was het vechten om de ogen open te houden. Om 01.30 uur mochten we eindelijk de ogen sluiten, wat een dag!



 City Harbour, terminal D. Bye bye Tallinn, Helsinki here we come.




 Hello Helsinki! Een stuk moderner haha.

 De plek waar ik zowat omver geblazen werd door de harde wind vanaf zee.

 Haven van Helsinki.
























Market Square a.k.a. Kauppatori.

 Souvenirs scoren (:














































Uspenskin katedraali met rechts Manneken Pis (Bad bad boy).







Een van de vele eilandjes voor de kust van Helsinki.








Valtioneuvoston Kanslia (Prime Minister's Office).




Senaatintori (Senate Square) met het immense Helsingin tuomiokirkko (Domkerk van Helsinki).
























 De Rock Church beklimmen (:



 Het gat waar elk moment een konijn uit tevoorschijn zou kunnen komen.























Daar boven op die kerk...leek het net alsnog ik naar een straat in Engeland stond te kijken (:







Binnenin de Rock Church.


 Terug in de haven...

 ...en onderweg naar Suomenlinna...


...met onderweg vele mini eilandjes waar blijkbaar ook nog mensen woonden!




Na 20 minuten ben je op je eindbestemming, met uitzicht op Helsinki.


Alhoewel er mensen wonen op dit eiland ziet het er erg uitgestorven uit. Je zou bijna denken dat iedereen op de vlucht is geslagen.




Even snel wat eten naar binnen proppen, het werd al wat schemerig, dus wilden we nog foto's maken en wat van het eiland zien, hadden we geen tijd te verliezen.

 Huskies!! (:




Voel je die creepy sfeer al?



 Yay het is herfst en de kleuren zijn zo mooi!



 Afweergeschut aan de rand van het eiland "Nu wordt het wel erg donker hoor, laten we even opschieten." waren mijn gedachten...

 ...hold that thought. Bloody hell, ik zie een BLOOD MOON AHHH! Daar moeten we even de tijd voor nemen...

 Zie de maan schijnt door de bomen ♥

...mijn ogen waren sterker dan mijn gedachten, want ook voor die lichtjes moesten we even stoppen...

 ...en kijk dat spooky cruiseschip daar op zee...

 ...Arzu wilde ook graag nog King's Gate zien, helemaal aan de rand van het eiland...

...en het loopt hier dood? "Dan moeten we dus de hele weg terug en er is niemand en het wordt steeds donkerder, laten we dan maar gaan snelwandelen." waren onze beiden gedachten...

 ..."gelukkig we leven nog." Zo spooky als hierboven was het ook, zelfs ik veranderde bijna in een spook...

 ..."nu maar hopen dat die boot ook echt komt en we weer naar de overkant kunnen" waren mijn zenuwpees gedachten...

 ...hèhè uiteindelijk hebben we het vaste land weten te bereiken en konden we weer rustig ademhalen.

Een heel avontuur daar dus op dat eiland. Terugkomend op die 'blood moon' - klinkt leuker als de Nederlandse versie. Daar zagen we de volgende dag een stukje van op tv, blijkbaar hadden we geluk gehad om dat te zien! 
"De grote, geeloranje maan die in de lucht hangt, is de Oogstmaan en draagt het thema 'loslaten en onsterfelijkheid'."(JA HALLO als ik dat geweten had, zou ik een stuk rustiger over dat eiland zijn gelopen LOL).

You Might Also Like

1 reacties

  1. FANTASTISCH echt waar.... dit verhaal van je takes me back to Helsinki. Erg leuk en fun om te lezen meid en ja die Blood moon had ik volgende dag meegekregen van mom, ik had eens niet nagedacht maar wel bijzonder dat ik zoiets in Helsinki (land die ik sinds 2007 wilde zien) heb meegemaakt :)

    en over King's gate, moest ik wel doen...toch hebben we gered YEYEYEYEY... leuk om later ooit aan onze kleinkinderen te vertellen. Ik vond trouwens je b/w fotos fantastisch en die ene foto over helsinki market square en lichtjes O_O wow.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe