Wanderlust: Tallinn

9.11.14























Eindelijk! Daar ben ik weer. Inmiddels alweer een maand terug uit het koude Estland, maar nu pas tijd om een fatsoenlijke post te produceren over mijn trip naar Tallinn (huh waar ben je geweest? - de meest voorkomende reactie) en Helsinki (hierover volgt een aparte post).
Tallinn dus. Hierboven waarschijnlijk de 'most crowded' foto van de hele trip, de toeristen waren namelijk lastig te traceren haha. Ook wel eens lekker dat je een keer niet struikelt over de in geitenwollen sokken gestoken types compleet met afritsbroek en de duurste spiegelreflex om de nek - waarvan ze alleen de automatische stand gebruiken, omdat ze er geen snars van snappen.


Het inpakken van de koffer zorgde al voor enige dilemma's, want ja zal het daar nou echt al zo koud zijn? Een blik op weeronline.nl leerde dat het er zo'n 10 graden zou zijn. Toch die winterjas maar onder het stof vandaan halen. Na een tussenstop in Frankfurt kwamen we rond 16.00 uur lokale tijd aan en toen ik de schuifdeuren van het vliegveld passeerde, realiseerde ik mij dat het inderdaad koud was! Wat was ik blij met mijn winterjas, sjaal, handschoenen en muts!
Samen met Arzu waagde ik mij in een vooroorlogse bus met een ontzettend chagrijnige chauffeur (later zal blijken dat dit gebruikelijk is in Estland) om zo'n kwartier later weer uit die bus te rollen. Goed, nu dus op zoek naar ons hotel...wat nog lastig was in die kleine stad. Dus Arzu besloot om iemand aan te spreken EN hoe krijgt ze het voor elkaar het was nog een knappe Estlander ook! Natuurlijk kreeg ik dit allemaal niet mee, omdat ik zo snel mogelijk naar het hotel wilde om mij te ontdoen van mijn zwerverlook. 1-0 voor Arzu HAHA. Hij was tevens ook 1 van de 5 aardige mensen die we gespot hebben in Tallinn. Aardig waren ze bepaald niet, we vonden de mensen erg nors (misschien verkeerden ze door de kou allemaal al in een winterdepressie?)
Zondagavond hebben we onszelf eens even getrakteerd op een heerlijk diner op een terras (!) aan Town Hall Square compleet met heaters, dekentjes en schapenvachten. Een goed begin van de vakantie hihi.

Aangezien Tallinn echt klein is, heb je het historische centrum in een dagje eigenlijk wel gezien. Maandag hebben we dan ook alle hotspots bekeken. Lekker gezond in de kou wat zorgde voor een loopneus, een goed excuus om tussendoor op te warmen in een leuk café. Uiteindelijk hebben we een café kunnen vinden waar de eigenaresse wel aardig was. Tussendoor kwamen we verrassend genoeg ook nog een paar verdwaalde toeristen tegen (zelfs hele kuddes die aan de lippen van een plaatselijke gids hingen).


 Een optocht die het middeleeuwse sfeertje van de stad nog eens benadrukte.

Het restaurant waar we de eerste avond gegeten hebben. Vaak zat je alleen in een café of restaurant.

























 Maandagochtend voorbereidingen, kraampjes onder de stadsmuur met typische Scandinavische truien.


 St. Catherine's Passage.


St. Nicholas Church.

 Old Town.








































Gestoorde bende met in het midden Town Hall.


 Town Hall Square.























Opwarmen in een middeleeuws ogend café.

Onderweg naar Toompea Hill.
























De stad heeft allerlei bouwkundige stijlen, dit doet Russische aan: Aleksander Nevsky Cathedral.

















De vele torens van Tallinn.


 Viewing platform.


Nog een viewing platform, op de achtergrond de zee (Gulf of Finland).

























 Wow waar komen al die mensen ineens vandaan haha.



























 Old town vs. new town.























Boven op de oude stadsmuur (:











































 Tallinn by night. Scary aangezien er zowat niemand op straat loopt.































Hier vonden wij nog twee aardige Estlanders, ze verkochten super lekkere 'sweet almonds'. Het hele plein rook ernaar en ja dan word ik nieuwsgierig hihi.

Dat was dag één in Tallinn. Woensdag hebben we nog wat andere delen van de stad ontdekt (inclusief winkelcentrum). Zoals het mooie Kadriorg Palace - vooral het bijbehorende park met herfstkleuren was ontzettend mooi. Helaas was het weer wat minder waardoor ik op een gegeven moment met mijn camera in een plastic tas rond huppelde HAHA. Wegens de regen besloten we ook maar de tram te nemen, de heenweg zonder kaartje te kopen, want ja iedereen stapte zomaar in (ja ik weet dat de lokale bevolking gratis mag reizen...hoe weten ze nou dat wij daar niet bij horen). Toen ik echter in de tram stond, las ik dat er een flinke boete stond op het reizen zonder kaartje...toen kreeg ik wel even hartkloppingen HAHA - gelukkig konden we zonder problemen snel de tram weer uitspringen. De terugweg toch maar braaf een kaartje gekocht.

De chocoladewinkel waar we al over gelezen hadden, inslaan!! Terwijl ik dit schrijf heb ik net het laatste chocolaatje uit Tallinn achter de kiezen hihi.

 Rotermann Quarter.




 Kadriorg Garden.























Kadriorg Palace.


















Natuurlijk zou ik mezelf niet zijn als ik geen mogelijkheid vind om ergens in te klimmen ^^




































Warning! Het was tijd voor een kleine fotoshoot, dus... Natuurlijk kan mijn beruchte idiote gezichtsuitdrukking niet ontbreken en Arzu maar serieus blijven hahahaha.



















































Donderdag hebben we de tijd nog wat gedood in een oude wijk die erg Russische/ Oostblok-achtig aandeed. Kortom, tijd voor heuuleeeee oude meuk. De tanks reden nog net niet rond.

Linnahall, gebouwd door de Russen. Vroeger een plek voor evenementen, nu volgens mij alleen een hoop cement.

Patarei Prison.


















Uitzicht over de hippe opkomende wijk, Kalamaja.



























Dat was dus Tallinn. Een leuke stad om gezien te hebben, het staat ook op de lijst van UNESCO werelderfgoed. Ik zal iedereen wel aanraden om in de zomer te gaan...ik denk dat er dan veel meer leven is op straat (dat is wel te hopen voor de inwoners die toeristen willen uitbuiten). Het is ook zeker aan te raden om een bezoek aan Tallinn te combineren met een andere stad aangezien Tallinn een kleine stad is, maar wie weet misschien is het in de zomer ook wel anders. Als ik de boekjes mag geloven zijn er namelijk ook nog wat stranden, parken en andere bezienswaardigheden die buiten de stad liggen.

You Might Also Like

4 reacties

  1. Wat een leuke post zeg. Echt leuk gedaan hoor. Toen ik alles las heb ik gevoel gekregen dat ik alles opnieuw beleef. PRACHTIG foto inzicht, een oog voor detail heb je. "toen kreeg ik wel even hartkloppingen HAHA" moest even lachen toen ik dit las, over niet kopen van tram kaart haha, dat had ik niet van je gemerkt...maar we waren hele trip even stil :)

    Mij chocolade is al weken geleden op....O_O en je weet nog hoeveel had ik gekocht hahaha. Ik kan niet wachten je post over Helsinki. :)))))) leuk erg leuk. Je maakt altijd leuke grappige informatief berichten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha dankje Arzu (: en ja tijdens die tramreis zeiden we nog "oké nu mond houden dan horen ze niet dat we Nederlands zijn" LOL

      Verwijderen
  2. Mooi hoor! Leuke sfeer in de foto's. :) Al die gekleurde huisjes op een rij zijn echt gaaf! Oh en dat paleis... wauwwww zo pretty. Die kleuren zijn echt geweldig <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankuuuu. Ja sowieso die herfstkleuren overal waren echt geweldig hihi.

      Verwijderen

Subscribe